|
 |
● شرح وظایف |
 |
- مشارکت در برنامه ریزی آموزش عمومی فنی و حرفه ای کشور در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات.
- برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی مصوب.
- مشارکت در تنظیم برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای کشور با هماهنگی سازمان های محلی در راستای سیاست های اشتغال و بازار کار منطقه ای.
- همکاری در برآورد اعتبارات اجرای برنامه های آ؛موزشی مورد نیاز سازمان با معاونت اداری و پشتیبانی.
- همکاری با واحدهای صنعتی کشور در جهت ارتقاء کیفی مهارت نیروی کار شاغل.
- تنظیم برنامه های اجرائی لازم در جهت آموزش های مهارتی روستائی کشور.
- ارائه پیشنهادات لازم در جهت بهبود و اصلاح قوانین ومقررات مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای.
- تشویق و ترغیب مدیران صنایع در زمینه ایجاد مراکز کارآموزی جوار، مراکز بین کارگاهی و شهرکهای صنعتی.
- همکاری در برگزاری المپیادهای مهارت ملی و مشارکت در المپیاد مهارت بین المللی.
- همکاری در برنامه ریزی و تربیت مربیان مورد نیاز بخش های دولتی و غیر دولتی.
- اتخاذ تدابیر و ایجاد هماهنگی های لازم در جهت ارتقاء علمی و آموزشی مربیان در راستای مشاوره و هدایت های شغلی کارآموزان بر اساس مطالعات و بررسی ها و گزارشات واحدهای ذیصلاح از نیازهای بازار کار.
- نظارت بر توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی فنی و حرفه ای با مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی و خصوصی و حمایت از آنها در چاچوب قوانین و مقررات مربوطه.
- همکاری فعال با تشکل های کارگری و کارفرمائی در جهت گسترش آموزش های فنی و حرفه ای و ارتقاء مهارت کارگران.
- همکاری و مطالعه در استقرار اتوماسیون اداری در واحد های آموزشی.
- همکاری با سایر معاونت های سازمان در جهت برنامه ریزی، تهیه و تدوین و استقرار طرح ها و لوایح مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای.
- نظارت بر حسن اجرای وظایف سازمانی حوزه مدیران و سایر کارکنان تحت سرپرستی.
- نظارت و ارزشیابی عملکرد مدیران تحت سرپرستی.
- نظارت و همکاری بر برنامه ریزی در خصوص ارتقاء دانش و مهارت کارکنان تحت سرپرستی.
- نظارت بر ایجاد گروه های آموزشی و فعالیت آنان.
- حفظ و ارتقاء فرهنگ بهداشت کار کارآموزان و مربیان و توسعه الگوهای بهداشت و ایمنی کار در کارگروه های مراکز اموزشی.
- برنامه ریزی و نظارت بر آموزش بهداشت و ایمنی کار، ضمن آموزش مهارت ها برای مربیان و کارآموزان.
- همکاری مستمر با دفتر بودجه و تشکیلات به منظور اتخاذ تدابیر لازم در جهت منطقی نمودن فرایندهای اجراءی –آموزشی.
- همکاری با مدیریت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مواقع مقتضی و ضروری به منظور ارتقاء فرایندهای اجرای آموزش و ارائه گزارش های لازم به ریاست سازمان.
-
- شرح وظايف معاونت آموزش از سوي رياست محترم سازمان
- آینده پژوهی، شناسايي و توسعه مشاغل به ویژه مشاغل مرتبط با فناوری های با ارزش افزوده بالا با درنظر گرفتن اولويت فناوريهاي مندرج در نقشه جامع علمي كشور و نيازهاي بازار كار در كليه حوزه ها اعم از «صنعت»، «خدمات»، «كشاورزي»، و «فناوريهاي راهبردي و نوين».
- ارتقاء سطح توانمندیهای تخصصی و سازمانی همکاران حوزه هاي آموزش و مهارتهای پیشرفته سراسر كشور.
- توسعه تعاملات با سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور، کلیه سازمان ها و دستگاههای تابعه وزارت متبوع و معاونت های سازمان و مديران كل آموزش فني و حرفه اي استان ها به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای درون و بین دستگاهی.
- ارتقاء شایستگیهای حرفه ای جویندگان کار اعم از شهری، روستایی و عشايري، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی، نخبگان مهارتي، شاغلین بنگاههای اقتصادی و صنایع مختلف، و آسیبدیدگان اجتماعی با رویکرد اشتغالزایی، کارآفرینی و عدالت اجتماعي.
- توجه ویژه به بهسازی و نوسازی مراکز آموزشی با استفاده از ظرفیتهای سازمانهاي ملي و بین المللی.
- حمایت از توسعه کیفی و کمی مراكز آموزشي و آموزشگاههای فني و حرفه اي آزاد در سطح ملی و بین المللی با رويكرد ارتقاء برنامه ریزی و نظارت فرآیندهاي آموزشی در بخش دولتی و اجرای آموزشها در بخش غیردولتی.
- ارتقاء بهرهوري با استفاده بهينه از ظرفيت مراكز آموزشي با تاكيد بر تربيت تكنسين ماهر و توسعه ظرفيتهاي اشتغال كشور.
- اعتبار سنجی مراکز آموزش دولتی و غیر دولتی و استفاده از دستاوردهای آن در ارتقاء نیروی انسانی و حمایت مالی و تخصصی از موسسات با درجه اعتبارسنجی بالا، و مديريت جامع عملكرد آموزشي.
- بهبود، يكپارچه سازي و بروز رساني استانداردهاي شغلي و شايستگي و منابع آموزشي با توجه ويژه بر ابعاد مختلف توسعه اعم از اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، محيط زيستي و اخلاق حرفه اي.
- توسعه الگوهاي مختلف آموزشهاي فني و حرفه اي به ويژه آموزشهاي مجازي و شبيه سازي.
- تلاش براي هماهنگي و انسجام بخشي به آموزشهاي مهارتي با تاكيد بر استقرار نظام صلاحيت حرفه اي.
- مشاركت با معاونت اداري و پشتيباني سازمان براي تحقق بودجه ريزي عملياتي در راستاي سياستهاي اقتصاد مقاومتي.
- مشارکت در برنامه ریزی آموزش عمومی فنی و حرفه ای کشور در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات.
- برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی مصوب.
- مشارکت در تنظیم برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای کشور با هماهنگی سازمان های محلی در راستای سیاست های اشتغال و بازار کار منطقه ای.
- همکاری در برآورد اعتبارات اجرای برنامه های آ؛موزشی مورد نیاز سازمان با معاونت اداری و پشتیبانی.
- همکاری با واحدهای صنعتی کشور در جهت ارتقاء کیفی مهارت نیروی کار شاغل.
- تنظیم برنامه های اجرائی لازم در جهت آموزش های مهارتی روستائی کشور.
- ارائه پیشنهادات لازم در جهت بهبود و اصلاح قوانین ومقررات مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای.
- تشویق و ترغیب مدیران صنایع در زمینه ایجاد مراکز کارآموزی جوار، مراکز بین کارگاهی و شهرکهای صنعتی.
- همکاری در برگزاری المپیادهای مهارت ملی و مشارکت در المپیاد مهارت بین المللی.
- همکاری در برنامه ریزی و تربیت مربیان مورد نیاز بخش های دولتی و غیر دولتی.
- اتخاذ تدابیر و ایجاد هماهنگی های لازم در جهت ارتقاء علمی و آموزشی مربیان در راستای مشاوره و هدایت های شغلی کارآموزان بر اساس مطالعات و بررسی ها و گزارشات واحدهای ذیصلاح از نیازهای بازار کار.
- نظارت بر توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی فنی و حرفه ای با مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی و خصوصی و حمایت از آنها در چاچوب قوانین و مقررات مربوطه.
- همکاری فعال با تشکل های کارگری و کارفرمائی در جهت گسترش آموزش های فنی و حرفه ای و ارتقاء مهارت کارگران.
- همکاری و مطالعه در استقرار اتوماسیون اداری در واحد های آموزشی.
- همکاری با سایر معاونت های سازمان در جهت برنامه ریزی، تهیه و تدوین و استقرار طرح ها و لوایح مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای.
- نظارت بر حسن اجرای وظایف سازمانی حوزه مدیران و سایر کارکنان تحت سرپرستی.
- نظارت و ارزشیابی عملکرد مدیران تحت سرپرستی.
- نظارت و همکاری بر برنامه ریزی در خصوص ارتقاء دانش و مهارت کارکنان تحت سرپرستی.
- نظارت بر ایجاد گروه های آموزشی و فعالیت آنان.
- حفظ و ارتقاء فرهنگ بهداشت کار کارآموزان و مربیان و توسعه الگوهای بهداشت و ایمنی کار در کارگروه های مراکز اموزشی.
- برنامه ریزی و نظارت بر آموزش بهداشت و ایمنی کار، ضمن آموزش مهارت ها برای مربیان و کارآموزان.
- همکاری مستمر با دفتر بودجه و تشکیلات به منظور اتخاذ تدابیر لازم در جهت منطقی نمودن فرایندهای اجراءی –آموزشی.
- همکاری با مدیریت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مواقع مقتضی و ضروری به منظور ارتقاء فرایندهای اجرای آموزش و ارائه گزارش های لازم به ریاست سازمان.
|
|
|
 |
|